دکتر امیر صبوری مدرس حرفه ای سرمایه گذاری ، اقتصاد برای مدیران ، نویسنده ، مدرس بازارهای موازی مسکن ، ارز، طلا،...
مدل های نوآوری
نوآوری های تجاری را می توان در دسته ها یا مدل های مختلفی دسته بندی کرد. برخی از آنها خود توضیحی هستند، مانند نوآوری در محصول یا فرآیند. انواع دیگر و معنای آنها عبارتند از:
نوآوری در مدل کسب و کار: توسعه و اجرای مفاهیم جدید و منحصر به فرد برای حمایت از قابلیت مالی سازمان، از جمله ماموریت آن.
نوآوری مدل صنعت: ایجاد یک صنعت جدید یا حرکت یک سازمان به یک صنعت جدید.
نوآوری مدل درآمد: بهبودها و/یا تغییرات در چارچوب سازمان برای ایجاد درآمد، هدفی که در اصطلاح، نوآوری مدل کسب و کار نیز در بر می گیرد.
انقلابی در مقابل تکاملی
نوآوری در کسب و کار را می توان به عنوان انقلابی یا تکاملی نیز طبقه بندی کرد.
نوآوری انقلابی در کسب و کار باعث تغییر شدید در یک محصول، خدمات، فرآیند و غیره می شود که اغلب یک مدل کسب و کار موجود را از بین می برد یا جایگزین می کند. این نیز به عنوان نوآوری رادیکال شناخته می شود.
نوآوری تکاملی یا فزاینده شامل بهبودهای کوچکتر و مستمری است که اگرچه مهم هستند، اما به اندازه کافی برای تغییر یک شرکت یا بازار به پارادایم جدیدی نیستند.
نوآوری مخرب مقوله ای است که بر جنبه مخرب نوآوری انقلابی تأکید دارد. این اصطلاح در مورد نوآوری تجاری که منجر به ایجاد یک بازار جدید می شود که بازار موجود را جابجا می کند یا به طور مشابه، تحولی قابل توجه در دسته ای از محصولات یا خدمات ایجاد می کند، به کار می رود.
جوانب مثبت و منفی نوآوری در کسب و کار
نوآوری تجاری، مانند بسیاری از ابتکارات تجاری، دارای مزایا و خطرات است.
سازمانها باید از جنبه منفی تشخیص دهند که فرآیند نوآوری تجاری میتواند یک تعهد پرهزینه باشد که همیشه بازگشت سرمایه (ROI) ایجاد نمیکند. که ایده هایی که احتمال موفقیت آنها وجود دارد همچنان ممکن است شکست بخورد. و ذینفعان - چه کارمندان، مشتریان، شرکا یا دیگران - می توانند با تغییرات مورد نیاز برای موفقیت مبارزه کنند.
از سوی دیگر، سازمانها باید این ریسکها را در مقابل مزایای نوآوری کسبوکار بسنجند. این مزایا شامل توسعه محصولات و خدمات بهبود یافته، افزایش درآمد و سهم بازار، رشد سازمانی و فرصتهای جدید و به رسمیت شناختن به عنوان یک رهبر است.
- ۰۱/۰۵/۱۷